05.05.2023

10 powszechnych błędów w procesie rekrutacji i jak ich unikać

Rekruterzy to prawdziwi ludzie i jak każdy z nas, od czasu do czasu popełniają błędy. Specjaliści ds. rekrutacji mogą popełniać błędy nie tylko podczas rozmów kwalifikacyjnych, ale każdy etap procesu rekrutacji może być zorganizowany lub przeprowadzony niedoskonale. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez rekruterów i czy można im zapobiec?

Błąd pierwszy

Próba „sprzedania” kandydatowi firmy

Zdarza się, że niedoświadczony rekruter, w pogoni za pożądanym kandydatem, wkłada zbyt wiele wysiłku w „reklamę” swojej firmy. Zachwalają ją w rozmowach telefonicznych, korespondencji, podczas rozmów kwalifikacyjnych. Ale zamiast tworzyć pozytywny obraz firmy odnoszącej sukcesy, tworzy wrażenie odwrotne. Należy pamiętać, że przed podjęciem bezpośredniej komunikacji, kandydat zapoznał się już z różnymi źródłami i ma ogólne wrażenie o firmie. Wystarczy zapytać, czy kandydat ma jakieś pytania dotyczące Państwa organizacji i udzielić odpowiedzi na pytania, które ma.

Błąd drugi

Czuć się wszechmocnym w swoim zawodzie

W momencie, gdy rekruter myśli, że osiągnął szczyt rozwoju w swoim zawodzie, w rzeczywistości zaczyna popadać w stagnację lub nawet degradację. Łatwo jest „złapać gwiazdę”, ale ta choroba nie skończy się dobrze. Nie ma idealnego rekrutera, nie ma specjalisty, który wie wszystko. Zawsze jest coś, do czego można dążyć i miejsce na rozwój. Proszę czytać najnowszą literaturę fachową, kontaktować się z ekspertami w swojej dziedzinie, uczestniczyć w szkoleniach. To jedyny sposób, aby rozwijać się w branży rekrutacyjnej.

Błąd trzeci

Odmowa automatyzacji procesów rekrutacyjnych     

Strach przed automatyzacją, chęć robienia wszystkiego ręcznie, aby udowodnić swoją wartość, w rzeczywistości prowadzi do straty czasu. Nie udowadniają Państwo swojej niezbędności, lecz wykazują archaizm. Proszę być otwartym na nowe technologie, zapoznać się z najnowszym oprogramowaniem, w ten sposób pokazują Państwo swoją synchronizację z czasami i ich osiągnięciami.

Błąd czwarty

Milczenie wobec nierealnej prośby kierownictwa

Czasami kierownik tworzy nierealne podanie dla kandydata, łącząc niezgodne oczekiwania: młody, ale doświadczony; analityk, ale kreatywny itd. Oczywiście znalezienie takiego kandydata jest niemożliwe, ponieważ te cechy są ze sobą sprzeczne. A rekruter, chcąc zadowolić kierownictwo, przemilcza fakt, że prośba została źle sformułowana, a tego właśnie nie należy robić. Proszę nie bać się wywoływać irytacji, kierownictwo również ma prawo do popełnienia błędu. Proszę pomóc im zejść ze złej drogi, pokazać swoją kompetencję, a wraz z nią lojalność.

Błąd piąty

Poleganie na intuicji i własnym guście

Intuicja jest narzędziem pomocniczym, a nie wiodącym. Podczas kontaktu z kandydatem należy polegać przede wszystkim na obiektywnej analizie faktów (doświadczenie, umiejętności twarde i miękkie, wykształcenie itp.) Z powodu stereotypowego myślenia, rekruter może odrzucić kandydata, który jest dla niego nieprzyjemny, ale przydatny dla firmy. Proszę zrezygnować z osobistych preferencji na rzecz obiektywizmu.

Błąd szósty

Utrata kontroli podczas rozmowy kwalifikacyjnej  

Czasami kandydaci do pracy zachowują się nieodpowiednio, niegrzecznie i bezczelnie. Celowo prowokują rekruterów i wywołują ich złość. Warto zidentyfikować „nieodpowiednich” na wstępnym etapie, uniemożliwiając im udział w rozmowie. Proszę pamiętać, że chociaż od rekrutera nie wymaga się, aby był profesjonalnym psychologiem, pożądane jest posiadanie pewnej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.

Błąd siódmy

Słabo zorganizowana komunikacja  

Notatki w notesie, na osobnych kartkach, w programach komputerowych prowadzą czasem do tego, że gubi się pewne informacje (czas spotkania, dane kandydata, wyniki rozmowy kwalifikacyjnej) i zapomina się o tym, że kandydat został na czas powiadomiony o kolejnym etapie komunikacji, zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną lub wysłano mu ofertę. Bycie zorganizowanym pomoże Państwu. Jeżeli wie Pan, że ma z tym problemy, proszę rozwinąć koncentrację i dokładność.

Błąd ósmy

Nawyk przerywania kandydatowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Jeżeli rozmowa poszła w złym kierunku lub potrzebują Państwo więcej informacji, ostrożne przerwanie jest całkiem uzasadnione. Ale jeżeli rekruter ciągle przerywa kandydatowi i nie pozwala mu się wypowiedzieć, stwarza to nieprzyjemne wrażenie o firmie w ogóle, a o rekruterze w szczególności. Chęć mówienia przez cały czas ujawnia potrzebę wiary w siebie. Ale rozmowy kwalifikacyjne nie są miejscem, w którym można budować pewność siebie menedżera ds. rekrutacji. Należy słuchać i słyszeć kandydata.

Błąd dziewiąty

Wykorzystywanie jednego zasobu do zamieszczania ogłoszeń i poszukiwania Kandydata  

Zdarza się, że rekruter lubi jeden zasób, przez co sam się ogranicza. Wskazane jest zamieszczanie różnych typów ofert pracy na różnych wyspecjalizowanych platformach. Co więcej, dzisiaj media społecznościowe są skutecznym narzędziem do poszukiwania kandydatów. Proszę iść z duchem czasu i korzystać z mediów społecznościowych.

Błąd dziesiąty

Nieprzyjazne nastawienie rekrutera

Pierwsze wrażenie jest najsilniejsze. Jeżeli specjalista ds. rekrutacji budzi się w złym nastroju, nie jest to powód, aby wyżywać się na kandydacie. Ponure spojrzenie, szorstki ton, brak uśmiechu, obojętność – robią złe wrażenie o firmie, ponieważ rekruter jest jej twarzą. Proszę nie pozwolić, aby w godzinach pracy Państwa emocje i uczucia wzięły górę nad profesjonalizmem.   

Jak to się mówi, doświadczenie jest najlepszym nauczycielem. Najważniejsze to wyciągnąć wnioski i starać się nie powtarzać tych samych błędów. Każdy rekruter powinien pamiętać, że nie ma granic doskonałości. Trzeba się uczyć, rozwijać i nigdy nie spoczywać na laurach.